Mókusőrs kirándulások

a Magas-Tátrában

túráztunk. Az

első napon

körbejártuk a Liptó (Liptov) észak-nyugati csücskében álló Likava várát (Likavský hrad), bemenni nem tudtunk, áprilisban zárva. Utána Szlovákia egyik legszebb erődjét, Árva várát(Oravský hrad), - mely az Oravai tájegységben található, az Árva, vagyis Orava folyó mellett, egy 112 méter magas sziklafalra épült, 13. századi középkori vár - kerestük fel, de áprilisban zárva. Utána egy fatemplomot (A lestini (szlovákul Leštiny) fatemplom 1688-1689 során épült evangélikus imahely, az ún. artikuláris templomok egyike.) , majd pedig a Lucski vízesést (Lúčanský vodopád) néztünk meg.

második napon

A Fehérvíz autóbusz megállótól (Biela Voda, 920m) a Zöld-tavi (szlovákul: Chata pri Zelenom plese, 1551 m), a Késmárki-Fehérvíz-völgyben, a késmárki Zöld-tó partján álló menedékházhoz túráztunk.

harmadik napon

esős reggelén a Liptószentmiklós (Liptovský Mikuláš) és Poprád között fekvő Važeci cseppkő-barlangot néztük meg, amely a Važeci-karsztban, a Kozie chbty (Kecskehátak) és a Liptói-medence találkozásánál, Važec község nyugati peremén található. A barlang bejárata 8 méterrel a Fehér Vág szintje felett, 784 m tengerszint feletti magasságban nyílik. A látogatási útvonal hossza 235 m, szintkülönbsége 5 m és 88 lépcsőfok. A látogatás időtartama kb. 25 perc. A barlang hőmérséklete 6,5 °C - 7,1°C. Ezután a Csorba tavat jártuk körbe, és elindultunk a Skok tó melletti Fátyol-vízeséshez, ami 1780m-en fekszik, 25 m magasból hullik alá a víz. Erős szélben, hóvúvásban közelítettük meg, de a hóréteg eltakarta. A nap vége: Strbaban pizzázás.

negyedik napon

verőfényes napsütéses reggelre ébredtünk. A nap első látnivalója a Világörökség részét képező, máig is lakott falu, tulajdonképpen egy eleven skanzen. A Felvidék leglátványosabb hagyományos építkezésű faluja Vlkolínec (Farkasd), Rózsahegytől (Ružomberok) nem messze a Nagy-Fátra hegyeinek ölelésében, csodaszép természeti környezetben fekszik. A napjainkban 45 kőalapon emelt, agyaggal kent falú zsindelyes fából készített tájház lakott. A házcsoport az Északi-Kárpátok népi építészetének legfőbb karaktereit hordozza magán. Építésük a XIX. századra tehető, előszobájuk döngölt agyag (ide építették a kemencét is), a tisztaszoba fadeszkákkal padlózott. A következő látnivalónk Léva vára. Alföldi vártípus Léva (Levice) 13. század végéről származó látványossága, az eredeti Léva várának (Levický hrad) várromja. Sziklás vulkanikus nyúlványra építették a Garam (Hron) folyó mocsárvidéke fölé hogy védje a közép-szlovákiai bányavárosok felé vezető útvonalat. Útunk az új komáromi hídon áthaladva fejeződött be.

A túra időpontja: 2022. április 07-10.

A túrán készült fotók elérhetők a képekre kattintva:

1. nap :

22tatra_1

2. nap :

22tatra_2

3. nap :

22tatra_3

4. nap :